Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Hoewel er enorm veel onderzoek naar dyslexie wordt gedaan, is de kennis die dit oplevert weinig toegankelijk. Dit leidt ertoe dat er vaak gewerkt wordt op basis van verouderde inzichten en dat veel meningen die over dyslexie te horen en te lezen zijn weinig bijdragen aan beter begrip.Actuele wetenschappelijke kennis over dyslexieIn dit voor het Nederlandse taalgebied unieke Handboek dyslexie is de actuele wetenschappelijke kennis over dit onderwerp op een overzichtelijke wijze samengevat. De vele casuïstiek illustreert bovendien de verscheidenheid van de persoonlijke verhalen die achter de diagnose schuilgaan. Auteur Tom Braams is al ruim dertig jaar werkzaam als diagnosticus en behandelaar van leerstoornissen en kan als geen ander de theorie met de praktijk verbinden.Persoonsgerichte diagnostiekHet uitgangspunt van het boek is dat dyslexie ontstaat als gevolg van kwetsbaarheden in een persoonlijk ecosysteem van aanlegfactoren en omgevingsinvloeden. Het Handboek dyslexie biedt vervolgens handvatten voor persoonsgerichte diagnostiek en voor een evidence-based behandeling, waarin de zwakke punten in dit ecosysteem worden ondersteund en de sterke kanten benut.Voor wie is dit handboek?De doelgroepen van dit boek zijn psychologen en orthopedagogen die in de hulpverlening met mensen met dyslexie werken of hiervoor worden opgeleid en anderen die een up-to-date en volledig overzicht over dit vakgebied zoeken op een wetenschappelijk niveau.(bron: https://www.bua.nl/shop/alle-uitgaven/100-8473_Handboek-dyslexie)
dyslexie --- Dyslexie --- Didactic strategies --- Orthopedagogics --- leermoeilijkheden --- leerstoornissen
Choose an application
Veel kinderliteratuur in het Nederlandse taalgebied is van een zeer hoog niveau. Dat maakt het lezen motiverend. De koppeling tussen de letters die je leest en de klanken die je uitspreekt, is in het Nederlands zeer direct. Dat maakt het leren lezen voor Nederlandse kinderen makkelijker dan voor kinderen in veel andere landen. Toch zijn de resultaten van het Nederlandse leesonderwijs vergeleken met andere landen maar matig. Te veel kinderen hebben leesproblemen: tien procent van de leerlingen valt uit. Waar schieten we tekort?Dyslectische kinderen leren lezen bestaat uit twee delen. Het eerste deel bevat hoofdstukken over goed preventief leesonderwijs. Het tweede deel is gewijd aan specifieke interventies voor kinderen met leesproblemen en dyslexie. In het boek komen talloze individuele en klassikale werkvormen aan bod met als doel dat kinderen zich ontwikkelen tot geëngageerde lezers. Bij de werkvormen wordt er aandacht besteed aan het volgen van de vorderingen met behulp van gerichte observaties, en aan de didactische opbouw van de lesssen. Alle werkvormen zijn getest in de praktijk en zeer effectief bevonden. Dyslectische kinderen leren lezen verscheen voor het eerst is 2006 en is sindsdien regelmatig herdrukt. Sinds januari 2019 is dit veelgebruikte boek ondergebracht in de serie In de klas en verscheen het in een nieuwe vormgeving. Er is een aantal kleine aanpassingen in het boek gedaan om het boek te actualiseren, zoals de toevoeging van de RALFI leesmethodiek en de herziening van de voorschotbenadering.Dit boek is geschreven voor leerkrachten in het basisonderwijs, voor intern begeleiders, remedial teachers en logopedisten en voor iedereen die zich bezighoudt met de behandeling van dyslectische kinderen.De serie In de klas bestaat uit een reeks praktische uitgaven voor leerkrachten, intern begeleiders en remedial teachers. De boeken zijn geschreven door professionals uit het vakgebied. Zij geven achtergrondinformatie en praktische tips waarmee u direct aan de slag kunt.(Bron: https://www.boomtestonderwijs.nl/product/100-8435_Dyslectische-kinderen-leren-lezen)
leesproblemen --- dyslexie --- Dyslexie --- Leesproblemen --- Leesonderwijs --- Didactische werkvormen --- Remediëring --- Lager onderwijs --- Orthopedagogics --- basisonderwijs --- leerstoornissen --- didactische werkvormen --- Leesprobleem --- Didactische werkvorm
Choose an application
Dit praktische boek staat vol leuke en vooral nuttige activiteiten op basis van cognitieve gedragstherapie. Het is geschreven voor begeleiders, docenten, therapeuten en andere professionals die werken met kinderen en jongeren met:- trauma- ADHD- autisme- angst- depressie- gedragsstoornissenHet is het beste en meest uitgebreide hulpmiddel om kinderen en jongeren te helpen beter om te gaan met hun dagelijkse problemen en obstakels en die te overwinnen.Bron: https://www.nieuwezijds.nl/boek/cgt-instrumenten-voor-kinderen-en-jongeren/
psychotherapieën, overige --- 615.88 --- #PBIB:+105.61 --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Algemeen --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Algemeen. --- 615.88. --- Cognitieve gedragstherapie --- Kinderen --- Trauma --- Jeugd --- ADHD --- Autisme --- Depressie --- Gedragsproblemen --- Psychiatry --- psychotherapie --- kinderpsychotherapie --- gedragsstoornissen --- depressies --- autismespectrumstoornis (ASS) --- angst --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- depressieve kinderen --- Cognitieve therapie --- Jongeren --- Psychotherapie --- Kind --- Psychotrauma --- Gedragsprobleem --- ouder --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- jeugd --- kinderen --- gedragstherapie --- Gedragsstoornis --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- Jongere --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Praten met kinderen en jongeren met autisme over hun diagnose begint niet met informeren maar met luisteren. Luisteren naar en aansluiten bij hoe het kind of de jongere zichzelf en dat ?autisme? ervaart is de sleutel tot succes. En hoe kan dat beter dan door een taal te gebruiken die niet alleen kindvriendelijk is maar ook autismevriendelijk, met name beeldtaal? Beelden zeggen niet alleen meer dan duizend woorden, ze geven kinderen en jongeren met autisme ook de kans om uit te drukken wat ze zo moeilijk gezegd krijgen in een klassiek gesprek waar alleen maar gepraat wordt. Met beelden laten kinderen en jongeren met autisme letterlijk in hun hoofd kijken. En door te tekenen of op andere manieren ?uit te beelden? voldoet al wie kinderen en jongeren met autisme begeleidt ook aan dat ander criterium van een autismevriendelijke begeleiding, met name dat samen doen belangrijker is dan praten.Bron: https://www.epo.be/nl/gezondheid/3837-autisme-ver-beeld-en-9789462671690.html
autisme --- #PBIB:+105.65 --- 616.2 --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Leerstoornissen : Autisme --- Autisme --- Kinderen --- Jeugd --- Communicatie --- Beeldtaal --- Beelden --- Metaforen --- Orthopedagogics --- orthopedagogiek --- beeldtaal --- autismespectrumstoornis (ASS) --- Autisme (jeugd) --- Kind --- Beeld --- Metafoor --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Jongere --- Autismespectrumstoornis
Choose an application
Jongeren met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) hebben grote problemen met het uiten en begrijpen van taal. Dit is van invloed op het schoolse presteren, op de stage en in de praktijk.Jongeren ondervinden niet alleen problemen m.b.t. het leren, maar ook op het gebied van sociale contacten en in de interactie. Een grote groep leerlingen komt na het praktijkonderwijs of het (v)mbo moeilijk aan een betaalde baan.Welke hulpvragen hebben deze leerlingen, maar ook de docenten en begeleiders?Bron: https://www.lannoo.be/nl/taalontwikkelingsstoornissen-het-voortgezet-onderwijs-en-mbo
464 --- Leerstoornissen ; kinderen --- Taalontwikkelingsstoornissen --- Jeugd --- Secundair onderwijs --- Zorgverbreding --- Leerlingbegeleiding --- Taalontwikkelingsstoornis --- Cognitive psychology --- Secondary education --- Psycholinguistics --- Jongere --- Middelbaar beroepsonderwijs. --- Taalontwikkelingsstoornis. --- Voortgezet onderwijs. --- didactiek. --- middelbaar beroepsonderwijs. --- taalstoornissen. --- voortgezet onderwijs. --- Taalontwikkelingsstoornissen (TOS) --- orthopedagogiek --- leerlingen
Choose an application
De afgelopen jaren hebben vele leerkrachten, psychologen en andere professionele opvoeders gebruikgemaakt van de stapsgewijze richtlijnen en praktische tips in Executieve functies bij kinderen en adolescenten. Nu is er een geheel herziene en uitgebreide editie verschenen van dit invloedrijke boek. Deze derde editie bevat maar liefst zes nieuwe hoofdstukken.In de van hen bekende toegankelijke stijl integreren Peg Dawson en Richard Guare theoretische inzichten en praktische interventies. Hun aanpak beslaat het gehele spectrum van executieve functies: van inhibitie, flexibiliteit en emotieregulatie tot taakinitiatie, werkgeheugen, planning en organisatie. Voor elke vaardigheid geven zij concrete aanwijzingen hoe deze is vast te stellen en te meten. Daarnaast bieden zij stapsgewijze richtlijnen en uiterst praktische tips om verschillende executieve functies door individuele coaching of klassikale interventies te versterken.Nieuw in deze editie:- Een hoofdstuk met richtlijnen voor het ontwikkelen van individuele lesprogramma's en passend onderwijs.- Hoofdstukken over het versterken van executieve functies bij leerlingen met ADHD en autismespectrumstoornissen.- Drie - door gastauteurs geschreven hoofdstukken - die school brede toepassingen en de implementatie ervan beschrijven.- Meer leerlinggericht - biedt een sjabloon voor het betrekken van kinderen bij het nemen van interventiebeslissingen.- Volledig bijgewerkt naar de nieuwste ontwikkelingen in het veld.In de uitgebreide bijlagen worden vragenlijsten, checklists en werkbladen geboden die direct in de praktijk zijn te gebruiken. Het handige A4-formaat zorgt ervoor dat deze eenvoudig zijn te kopiëren en te gebruiken (zie het colofon voor copyright en toestemming).Peg Dawson is psycholoog aan het Center for Learning and Attention Disorders in Portsmouth, New Hampshire. Richard Guare is neuropsycholoog en directeur van dit Center. Beiden hebben meer dan 30 jaar ervaring met het werken met kinderen met aandachtstekort-, leerstoornissen en gedragsproblemen. Van hun hand zijn bij Hogrefe verschillende boeken over executieve functies verschenen.(Bron: https://www.hogrefe.nl/shop/executieve-functies-bij-kinderen-en-adolescenten-89820.html)
Uitvoerende functies --- Gedrag --- kinderen --- gedragsproblemen --- 376 --- Orthopedagogics --- Physiotherapy. Alternative treatments --- Paediatrics --- orthopedagogiek --- autisme --- leerstoornissen --- ADHD (attention deficit hyperactivity disorder) --- ergotherapie --- executieve functies --- adolescenten --- Kinderen --- Adolescenten --- autismespectrumstoornis (ASS) --- psychodiagnostiek --- Executieve functies --- Kind --- Adolescent --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Executieve functies. --- Kinderen. --- Executieve functie
Choose an application
In een context van toenemende intersectorale en interdisciplinaire samenwerking signaleren de auteurs bij diverse beroepsgroepen (o.a. orthopedagogen, psychologen, maatschappelijk werkers, opvoeders en contextbegeleiders, artsen, sociaal verpleegkundigen, onderwijskundigen, leerkrachten) de behoefte aan een boek dat op een snelle en bevattelijke manier informatie biedt over de verschillende problemen die bij kinderen en jongeren voorkomen en dat inzicht geeft in de pedagogische vragen die deze problemen met zich meebrengen voor ouders, leerkrachten en beroepsopvoeders. Het boek omvat bijdragen over kinderen en jongeren met gedragsproblemen, leerstoornissen, visuele, auditieve, fysieke of verstandelijke beperkingen, chronische ziektes of autismespectrumstoornissen. Ook jeugdige delinquenten en minderjarige slachtoffers van mishandeling en verwaarlozing komen aan bod.https://www.acco.be/nl-be/items/9789463797191/Handboek-Jeugdhulpverlening
Jeugdzorg --- Vlaanderen --- jeugdzorg --- 362.7 --- Age group sociology --- Sociology of social care --- Social policy and particular groups --- Orthopedagogics --- personen met een mentale beperking --- orthopedagogiek --- jeugdbescherming --- buitengewoon onderwijs --- gezondheidszorg --- gedragsstoornissen --- autismespectrumstoornis (ASS) --- leerstoornissen --- personen met een fysieke beperking --- psychosociale hulpverlening --- personen met een sensoriële beperking --- zieke kinderen --- Orthopedagogiek --- Kinderen --- Jongeren --- Interdisciplinair samenwerken --- Hulpverlening --- Gedragsproblemen --- Emotionele problemen --- Leerstoornissen --- Kinderen met een verstandelijke beperking --- Kinderen met een auditieve beperking --- Kinderen met een lichamelijke beperking --- Zorgverbreding --- Vluchtelingenkinderen --- Mishandeling --- Autisme --- Doven --- Visueel gehandicapten --- Blinden --- Jeugdcriminaliteit --- Verwaarlozing --- 362.7. --- Jeugdhulpverlening --- Kind --- Jongere --- Interdisciplinaire samenwerking --- Gedragsprobleem --- Emotioneel probleem --- Leerstoornis --- Kind met een verstandelijke handicap --- Kind met een auditieve handicap --- Kind met een lichamelijke handicap --- Vluchtelingenkind --- Dove --- Persoon met een visuele handicap --- Blinde --- Media --- Maatschappij --- Politiek --- Jeugd --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Film --- Emigratie --- Autismespectrumstoornis --- 420 --- kindermishandeling --- gehandicapten --- autisme --- psychologie van het kind --- leerproblemen --- opvoeding --- pédagogie --- 376 --- 376 Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. Orthopedagogiek. Gehandicapte kinderen: opvoeding en onderwijs. Speciaal onderwijs
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|